להניק בכייף-מערך ההנקה

_

חלב אם הוא המזון המיטבי לתינוקך – הוא תורם להתפתחות ולגדילה, למניעת מחלות זיהומיות ולקשר אם-תינוק. משרד הבריאות ממליץ על ההנקה כהזנה בלעדית לתינוק, במשך ששת החודשים הראשונים ועל הנקה עם תוספות מזון, עד גיל שנה ויותר.

אמא יקרה, להנקה יש המון יתרונות. היא זמינה, תורמת למערכת החיסון של תינוקך, תורמת לבריאותך, לקשר שלך עם התינוק ועוד ועוד… ולמרות שהנקה היא ההמשך הטבעי ביותר של תקופת ההיריון והלידה, לפעמים צריך לקבל קצת הכוונה.

ממש כמו לקראת הלידה, מומלץ להתכונן להנקה מראש ואם צריך – להתייעץ עם אנשי מקצוע, שיעזרו לך להניק בדרך הנכונה והטובה ביותר.

עכשיו  חדש! קורס הכנה הנקה אונליין – ללא תשלום!

הנך מוזמנת למפגש הכנה להנקה שיועבר על ידי יועצת הנקה מוסמכת– האחות נורא באבא.  תשלחי הודעת וואטסאפ ונחזור אליך בהקדם 0526832910

_
גב' נורה באבא
מרכזת מערך ההנקה

הכישורים שלנו

אנחנו מאוד מקצועיים

_

בית החולים סנט וינסנט די פול – הצרפתי – יהיה מרכז רפואי מוביל בנצרת והסביבה במתן טיפול ושירות איכותי, מקצועי, בטיחותי, אנושי ונגיש.
בית החולים שלנו יוביל באקדמיה, הוראה ובמחקר בתחומי הרפואה השונים וידאג לגיוס והכשרת מיטב המטפלים והשירותים לתושבי נצרת והאזור.

יצירת קשר ומרפאת הנקה

יצירת קשר מרפאת הנקה 047672821

פלאפון יועצת הנקה 0526832910

מרפאת הנקה

חלב אם הוא החלב המתאים והאידיאלי לתינוק בכל מרכיביו הדרושים לבריאות התינוק והתפתחותו התקינה וכן לאימא המניקה. ההנקה היא השיטה האידיאלית לתזונת ילודים ופגים במיוחד המאפשרת מתן חלב אם בצורתו הישירה לתינוק ששומרת על בריאותו והתפתחותו בצורה הטובה ביותר כמו כן יצירת הקשר הטוב ביותר בין האם לתינוקה.

קיום יועצות ההנקה בבתי החולים דבר חיוני, בית החולים שלנו הוא אחד מבתי החולים המובילים באחוז מתן חלב אם והנקה, עם קיום שיתוף פעולה רחב בין יועצות ההנקה והיולדות, הקשר בין יועצת ההנקה והאם היולדת מומלץ להתמשך גם לאחר שחרור בכדי להמשיך הנקה מסודרת ונכונה בבית לאחר שחרור לאור הופעת קשיים היכולים להופיע לאחר שחרור אצל האימא המניקה, על כך הוקמה מרפאת הנקה הראשונה והיחידה באזור נצרת שתיתן מענה לנושאים הבאים:

*גודש בשד, לשון קשורה, הנקת תאומים, הנקת פגים, הנקת ילוד עם בעיות מולדות בחלל הפה, בעיות במבנה הפטמה, שיפור טכניקות הנקה, פצעים בפטמות, חוסר עליה במשקל של הילוד היונק.

*המרפאה מיועדת לאימהות של תינוקות עד גיל 6 חודשים.

*המרפאה מיועדת לאימהות שילדו בבית החולים שלנו וגם בבתי חולים אחרים.

*לקביעת תור נא להתקשר – 047672821

צוות ושעות העבודה

יועצות ההנקה עומדות לרשות הנשים בהדרכות קבוצתיות ופרטניות, שבעה ימים בשבוע משעה 7:00-15:00 בנושאים הבאים: *יתרונות חלב אם לתינוק ולפג, טכניקת ההנקה, ניהול הנקה נכון, שאיבת חלב, מניעת קשיים ובעיות בהנקה, *יעוץ הנקה פועל במחלקות היולדות, במחלקת ילודים, ובפגייה. במידת הצורך ניתנים גם ייעוציים לנשים מיניקות במחלקות אחרות בבית החולים.

מה תורם להנקה מוצלחת?

מה תורם להנקה מוצלחת?

הכנה להנקה לפני הלידה, תנוחת הנקה נוחה ומתאימה לאם ולתינוק, חיבור נכון של התינוק אל השד, תמיכה מהסביבה הקרובה והנקה לפי דרישת התינוק.

יכול להפריע להנקה?

הפרדה בין האם והתינוק, במיוחד לאחר הלידה, מתן תמ"ל מבקבוק, הנקה לפי לוח זמנים נוקשה, שימוש במוצצים ובפטמה מלאכותית, כשאת מניקה, את מפחיתה את סיכויי התינוק ל:

אלרגיות, שלשולים, דלקות ריאות, אסטמה, דלקות אוזניים, סוכרת נעורים והשמנת יתר, מוות עריסה

כשאת מניקה, את מאפשרת לעצמך:

חזרה מהירה יותר למשקל הקודם – הנקה שורפת קלוריות!, חיסכון כלכלי –  לא צריך לקנות לתינוק מזון, בקבוקים וציוד נלווה, בריאות – הנקה מפחיתה תחלואה בסרטן שד ושחלות ובאוסטאופורוזיס, התכווצות הרחם – הרחם חוזר לגודלו המקורי במהירות רבה יותר בהנקה

אמא יקרה, אל תתייאשי:

שלושת הימים הראשונים שלאחר הלידה הם המשמעותיים ביותר לבניית בסיס יציב להנקה מוצלחת. ההנקה היא תהליך התרגלות הדדי, שילוב של אינסטינקט ומיומנות, שעל האם והתינוק לפתח יחד ובהדרגה. ייתכן ויידרש זמן לביסוס תהליך זה.

קולסטרום

קולסטרום הוא חלב אם ראשוני איכותי ומרוכז מאוד בנוגדנים וכולל מרכיבים משמעותיים

המותאמים להגנתו הראשונית של התינוק. כמות הקולסטרום להנקה בודדת בשלושת הימים

הראשונים נעה בין20cc – 2cc  (חצי כפית עד ארבע כפיות( לארוחה, ומותאמת בדיוק לגודל הקיבה של התינוק ולצרכיו.

טיפים להתחלת הנקה מוצלחת

הנקה סמוכה למועד הלידה

ביות מלא/ אפס הפרדה – האם והתינוק נמצאים יחד ובאופן רצוף מרגע הלידה והלאה

תנוחת ההנקה – בחירת מקום נוח לך בישיבה או בשכיבה. קיימות תנוחות שונות ומגוונות בהנקה, חשוב שתבחרי את התנוחה הנוחה והנכונה עבורך הצמדה נכונה ויעילה – תהליך ההצמדה מתחיל כשהפטמה מכוונת לשפה העליונה של התינוק ואז יש לחכות לפתיחת פה גדול ופתוח )כמו פיהוק(  ולהצמיד בתנועה מהירה ועדינה את התינוק לשד. מצב זה מביא לכך שהלשון "תחבק” את ההילה תחתונה כך שניתן יהיה (אחרי ההצמדה) לראות יותר הילה מעל השפה העליונה של התינוק בהשוואה לשפה התחתונה במצב זה סנטר התינוק צמוד ושקוע בשד והאף חופשי

כמה להניק?

ביום הראשון – התינוק עשוי להסתפק ב 3-8 הנקות בלבד. יתכן שמיד אחרי הלידה הוא יהיה ערני ביותר.  לאחר מכן הוא עשוי לישון שעות רבות .ביום השני והלאה – יתכן ביקוש הנקה גבוה של 8 פעמים ביממה ומעלה. את עשויה לחוות יום בו ההנקה תהיה רצופה במשך זמן ארוך מאוד כמו מעין "מרתון הנקה” שתפקידו:

א. להפעיל את מנגנון הוצאת החלב שהוא תנאי חשוב לייצור החלב

ב. לבטא את הצורך של התינוק להתקשר ולהתחבר אליך אחרי הלידה

חשוב מאוד שלא תגבילי את משך ההנקה, זיהוי הסימנים שהתינוק רוצה לינוק – התינוק מפעיל את פיו ,מוצץ ידיים, יש תזוזה מוגברת של גופו. בכי הוא סימן מאוחר לרעב, מומלץ להימנע משימוש בפטמות מלאכותיות כמו מוצץ/בקבוק/ בשבועיים הראשונים לאחר הלידה.

איך אדע שההנקה תקינה בשלושת הימים הראשונים?

התינוק מבקש לינוק באופן עצמאי לפחות 8 פעמים ביממה – החל מהיום השני לחייוניתן לראות תנועות מציצה קצובות (בקצב של מציצה כל שניה), עם הפסקות מנוחה מדי פעם

תכיפות מתן השתן – לכל הפחות כמספר ימי חייו (ביממה הראשונה לפחות חיתול אחד רטוב, ביממה שניה לפחות 2 ביממה שלישית לפחות  3חיתולים רטובים)

תכיפות מתן צואה – לפחות 3 יציאות ביממה אחרי היממה הראשונה

צבע הצואה – מתחיל להשתנות בהדרגה אחרי  48 שעות מהלידה, משחור- לחום- לירוק עד צהוב. הצואה אמורה להצהיב לחלוטין עד 96-72 שעות מהלידה

משקל – צפויה ירידה במשקל בימים ראשונים אשר נעצרת ביום השלישי לחייו והוא אינו יורד מעבר ל 7% ממשקל לידתו. החל מהיום ה 3-4 מתחיל התינוק לעלות במשקל

פטמות בריאות – תיתכן רגישות קלה מקומית חולפת בפטמות בשבועיים הראשונים. פטמה פצועה וכואבת יכולה להוות סימן של הצמדה לא תקינה

במידה ואחד או יותר מהסימנים הללו  אינם מתקיימים יש לפנות לסיוע מקצועי

הנקה במצבים בהם האם והתינוק אינם שוהים יחד או סירוב הנקה

הנקה במצבים בהם האם והתינוק אינם שוהים יחד או סירוב הנקה. במקרים בהם התינוק מופרד לפגיה, או מקרים בהם התינוק מסרב לינוק או התינוק ישנוני, מומלץ:

להתחיל בהקדם בסחיטה ידנית של קולסטרום אל תוך כפית קטנה  )הכוונה ל "שלולית" של קולסטרום באמצע הכפית ( 5 כפיות מכל שד) – כל שעתיים במשך היום וזאת כדי לשמר את תהליך ייצור החלב לקראת השלב בו יחזור התינוק לינוק

לתת את הקולסטרום הסחוט לתינוק באמצעות כפית

להאכיל את התינוק בטכניקת תומכת הנקה – את מוזמנת להתייעץ עם יועצות ההנקה שלנו לעזרה

תנוחה נכונה

חשוב לבחור מקום ותנוחה שיאפשרו לך ולתינוק להרגיש בנוח (אפשר להיעזר בכריות)

קרבי את גוף התינוק אלייך ואל תתכופפי את אליו (כדי למנוע מעצמך כאבי גב)

הפני את כל גוף התינוק אלייך באופן שפניו מול הפטמה

חשוב לתמוך את גוף התינוק בעורף ובגב ולא בראש

איך תצמידי את תינוקך לשד?

תמכי בתינוקך לאורך העכוז, הגב והעורף (לא בראש) באופן שאוזנו, כתפו וירכו יהיו בקו ישר

אף התינוק – מול הפטמה

אם ברצונך לתמוך בשד, תמכי בו מלמטה. ודאי כי אצבעותייך ואגודלך אינם נוגעים בהילה, אלא נמצאים מסביב לה

חכי עד שיפתח פה פעור ורחב (כמו פיהוק) – תוכלי לעודד אותו לפתוח פה גדול על ידי נגיעה עם הפטמה שלך באף או בשפה העליונה  של התינוק

הצמידי את תינוקך לשד בתנועה מהירה ועדינה. הסנטר והשפה התחתונה של התינוק יוצמדו ראשונים ואחר כך השפה העליונה

איך תדעי שתינוקך מחובר היטב לשד?

הסנטר צמוד ושקוע בשד, רוב ההילה  (ולא הפטמה בלבד)  נמצאת בפי התינוק ואין כאבים

כשהתינוק מחובר היטב אל השד, שומעים קולות בליעה (במים הראשונים ייתכנו קולות בליעה מעטים)

ם את מרגישה כאבים או אי-נוחות עצרי את ההנקה והתחילי את התהליך מחדש. על מנת לשחרר את הוואקום מבלי לפגוע בפטמה, הכניסי את אצבעך בין פי התינוק והשד.  היצמדות לא טובה של התינוק לשד לא מאפשרת לו לקבל די חלב ועלולה לפגוע בפטמות שלך.

באיזו תדירות רצוי להניק?

תינוק יונק בין 8-12 פעמים ביום. המרווחים בין הארוחות אינם קבועים ואינם שווים, ואין הבחנה בין יום ולילה. הנקה על פי דרישת התינוק תבטיח כי גופך ייצר חלב על פי צרכיו. יש לאפשר לתינוק לינוק עד שהוא שבע.

טיפים להנקה מוצלחת:

בשבועות הראשונים התינוק יונק 8 עד 12 פעמים לפחות בתוך 24 שעות, החל מהיום הרביעי לחיי התינוק יש לצפות ל 5-6 חיתולים רטובים משתן ביממה, החל מהיום הרביעי ועד גיל 5-6 שבועות בערך יש לצפות ל 3-4 יציאות צהובות נוזליות ביממה לפחות. בהמשך, תיתכן אפילו רק יציאה אחת לשבוע.

תינוקך יונק משד אחד עד שהוא משחרר את הפטמה, ולאחר הפסקה יש להציע לו את השד השני

לציין, תהליך היניקה דינמי ומשתנה. הנה מספר סימנים שיעזרו לך לדעת כי ההנקה מוצלחת:

שדייך רכים יותר לאחר ההנקה, תינוקך רגוע בסוף ההנקה, תינוקך עולה במשקל (תוך כשבועיים יחזור למשקל הלידה), אם אחד או יותר מהסימנים לא מתקיים, יש לפנות לסיוע מקצועי בהקדם.

שאיבה ואחסון חלב אם

שאיבת חלב אם:

כאשר לא מתאפשר לתת לתינוק חלב אם באופן ישיר, אפשר לשאוב את החלב מן השד ידנית או בעזרת משאבה.

קיים מגוון של משאבות להשכרה ולקנייה: משאבות ידניות, חשמליות, כאלה הפועלות בעזרת סוללה, נטענות, משאבות חד צדדיות ודו צדדיות. נוסף על כך קיימת אפשרות להוצאת חלב בעזרת הידיים. בחירה של סוג משאבה תלויה במספר הפעמים שעלייך לשאוב ובאופן השאיבה המתאים לך.  לפני שימוש במשאבה יש לקרוא את הוראות היצרן לגבי השימוש במשאבה ושמירה על ניקיונה.

תדירות השאיבה ומתי לשאוב:

התדירות תלויה בסיבת השאיבה. לתינוק שזה עתה נולד וקיימת הפרדה בינו לבין האם )כגון פגים( רצוי לשאוב 8 פעמים ביממה לפחות, כדי ששאיבה סדירה של חלב תביא לייצורו בכמות מספקת.

שאיבת חלב אם:

אפשר לשאוב את החלב מן השד ידנית או בעזרת משאבה. לצורך מתן ארוחות בודדות (למשל, כאשר האם יוצאת לעבוד) מומלץ לשאוב בזמנים שבהם התינוק אמור לאכול. לשאיבה מדי פעם או להגדלת מלאי החלב, אפשר לשאוב לפני, אחרי או בזמן ההנקה  (מן השד השני) שאיבה היא מיומנות נרכשת המחייבת תרגול, אימון ואמון בעצמך, אל תדאגי אם יעברו מספר ימים עד שתגיעי לשאיבה של כמות החלב הנדרשת.

כיצד לשאוב?

זרימת החלב קלה יותר, כשאת רגועה ונינוחה. ריח, בגד או תמונת התינוק יקלו על שחרור החלב.

יש להכין כלי עם מכסה, שעבר חיטוי, ולרחוץ ידיים

כדי לעודד את שחרור החלב יש לבצע עיסוי השד בכל חלקיו בתנועות קלות לעבר הפטמה, להתכופף קדימה ולטלטל את השדיים בעדינות

מומלץ לשאוב מצד אחד, עד שזרימת החלב פוסקת, ואז לעבור לצד השני ולחזור על הפעולה מספר פעמים לפי נוחותך והזמן העומד לרשותך

לפני הוצאת החלב:

יש לרחוץ ידיים,  לדאוג לניקיון כלי האחסון. כלי האחסון המומלצים הם כלי זכוכית, כלים מפלסטיק קשיח או שקיות פלסטיק המיועדות לאחסון חלב אם, אחסון החלב השאוב, רצוי להשתמש במיכל אחסון נפרד לכל שאיבה. אפשר להוסיף חלב טרי לחלב קפוא בכמות קטנה יותר, שלא תגרום להפשרת החלב הקפוא. יש לקרר את החלב החדש חצי שעה במקרר לפני שמוסיפים אותו לחלב הקפוא, עדיף לאחסן את החלב השאוב בכמויות קטנות המתאימות להאכלה אחת על מנת לצמצם את הבזבוז, יש לשים על הכלי מדבקה עם התאריך שבו הוצא החלב, אפשר לשמור חלב אם עד 6 שעות בטמפרטורת חדר של 22-19 מעלות צלזיוס ועד 4 שעות בטמפרטורת חדר של 25-22 מעלות צלזיוס, ניתן לשמור חלב אם שאוב וטרי (לא מופשר) במקרר עד 8 ימים, אך מומלץ לשמור ל3 ימים.

אחסון חלב אם והפשרתו

אפשר לשמור חלב אם במקפיא: הנמצא בתוך מקרר (טמפרטורות שונות בשל פתיחה חוזרת של דלת המקרר) – עד שבועיים, בעל דלת נפרדת מן המקרר (טמפרטורות שונות בשל פתיחה חוזרת של דלת המקפיא) עד 3-4 חודשים, הקפאה עמוקה (מינוס 19 מעלות צלסיוס)  6 חודשים ויותר יש להניח את הכלי בעומק המקרר או המקפיא ולא בקדמתו או על מדף בחלק הפנימי של הדלת.

הפשרה וחימום החלב

חלב אם שהיה במקרר, יש לחמם לטמפרטורת החדר בתוך כלי עם מים חמים

חלב קפוא אפשר להוציא שעה לפני השימוש, ויש לחמם בכלי עם מים חמים, עד לטמפרטורת החדר

אפשר להוציא את החלב מהמקפיא למקרר ולהשתמש בו בתוך 24 שעות מרגע ההוצאה למקרר

אין לחמם את חלב האם במים רותחים או במיקרוגל

לשומן החלב יש נטייה להיפרד ולצוף למעלה לכן יש לערבב בעדינות חלב אם שהופשר ולבדוק את הטמפרטורה שלו לפני ההאכלה

*במידה ויש עודף של חלב קפוא, ניתן לתרום לבנק חלב האם.

67%

מאושפזים בשנה

78%

ביקורים במיון

70%

ניתוחים בשנה

86%

ביקורים במכונים

62%

ביקורים במרפאות חוץ

הכישורים שלנו

אנחנו מאוד מקצועיים

_

בית החולים סנט וינסנט די פול – הצרפתי – יהיה מרכז רפואי מוביל בנצרת והסביבה במתן טיפול ושירות איכותי, מקצועי, בטיחותי, אנושי ונגיש.
בית החולים שלנו יוביל באקדמיה, הוראה ובמחקר בתחומי הרפואה השונים וידאג לגיוס והכשרת מיטב המטפלים והשירותים לתושבי נצרת והאזור.